Trije formati spletnega poučevanja in iz njih izhajajoči poslovni modeli online eduBiznisa – kateri je pravi zate?

Spletni tečaji (za samostojno učenje), pa eDelavnice v živo (Zoom), pa posneti programi, pa malo v živo in malo posneto, pa malo z našim (izvajalčevim) angažmajem, pa malo brez … včasih se zdi, da imamo goroooo različnih opcij, formatov, kako lahko izvajamo spletne izobraževalne programe.

No, v resnici, če pogledamo v jedro spletnega poučevanja, imamo samo 3:

  • Spletni tečaj za samostojno učenje (online course, self-study eLearning, self-study online course): če je program posnet in v celoti pripravljen za samostojno učenje – brez našega, izvajalčevega angažmaja.
  • Spletno usposabljanje z eDelavnicami v živo (virtual instructor-led courses/training, online workshops): če je nekaj vodeno v živo in smo v nekem obdobju skupaj z našimi udeleženci vpeti v proces – večina programa se odvije preko eDelavnic v živo (Zoom), eGradiva (video lekcije) so samo za suport v spletni učilnici in za nadaljnje raziskovanje ali pa suportirajo izvedbo aktivnosti med posameznimi srečanji.
  • Voden online program (cohort-based courses): spletno usposabljanje, ki je večinoma posneto in pripravljeno za samostojno učenje, vendar pa se odvija za celotno skupino v določenem obdobju (na primer 5 tednov, 3 mesece, 12 mesecev), pri čemer je izvajalec, spletni edukator, na voljo za suport ter spremlja aktivnosti udeležencev ter podaja feedback ter usmerja udeležence.

Seveda obstajajo še vmesne variante (na primer voden online program, kjer vseeno naredimo kako spletno delavnico v živo ali pa smo vmes na voljo za individualne klice), a se bom na tem mestu usmerila v zgornje tri. Vse ostalo so samo nianse.


Članek se nadaljuje spodaj …


Kaj pa ni »klasično spletno izobraževanje«?

Prav tako v ta pregled ne štejem membership programov oz. naročniških programov.

Slednji so namreč z izvedbenega vidika nekaj podobnega kot spletni tečaji za samostojno učenje, le da plačilo ni enkraten znesek, ampak mesečna naročnina. A z didaktičnega/izobraževalnega vidika ne spadajo v resnici v kategorijo klasičnih izobraževalnih programov, saj niso dizajnirani, da vodijo udeleženca od začetka do konca (če so tako dizajnirani, potem spadajo v eno od kategorij, opisanih zgoraj in to potem niso več membership programi, ampak so kvečjemu vodeni programi s plačilom na mesečne obroke!).

Membership programi so lahko kot knjižnica (repository) vseh možnih spletnih tečajev ali nekih posnetih vsebin (ki jih ponudimo na voljo svojim strankam v zameno za določen mesečni znesek – podobno kot članarina za knjižnico, Netflix …). Dokler udeleženec plačuje, ima dostop, ko ne plačuje, nima več dostopa. Predeluje jih po naključnem vrstnem redu – tisto, kar v določenem obdobju potrebuje (enako kot izbor knjige ali filma).

Ali pa so – po drugi strani – kot dostop do določenih aktivnosti/dogodkov/storitev, ki so na voljo v posameznem obdobju (podobno kot vodene vadbe v športnem centru ali naročnina na internet ali naročnina na klasične TV programe …). V tem primeru z izvedbenega vidika torej govorimo o tem, kar spada pod eDelavnice v živo. Udeleženec se torej v času trajanja naročnine udeležuje eSrečanj v živo – ki, enako kot v primeru zgoraj – ne predstavljajo zaključene celote in se jih lahko udeleži naključno.

V tem prispevku se torej osredotočim na tiste »klasične« izobraževalne programe, kjer udeleženca vodimo od točke A (kjer je sedaj, ko nekaj želi znati narediti, doseči) do točke B (ko bo to znal narediti, ko bo to postal). Več o načrtovanju didaktično/izobraževalno učinkovitih (online) izobraževalnih programov, ki so praktični in vodijo udeležence do resničnih rezultatov, si poglej v eDogodek.si/BREZPLACNO

Vsak spletni izobraževalni program je treba pogledati z (vsaj) treh vidikov:

  1. Kaj je najprimernejši format za udeleženca
  2. Kaj je najprimernejši format glede na vsebino
  3. Kaj je najprimernejši format zame kot izvajalca

V tem prispevku se osredotočim na tretjo točko in jo seciram z vidika eduBiznisa (torej, z vidika poslovnega modela) ter z vidika osebnostnih preferenc izvajalca. Po domače: kaj ti najbolj leži glede na način dela in glede na način, tip zaslužka.

Vendar pa moramo biti pozorni tudi na ostala dva vidika.

  • Kaj je najprimernejši format za udeleženca
    • če je, na primer, vaša vsebina namenjena ljudem, ki so zaposleni (hodijo v službo, vaše eDelavnice pa, na primer, nimajo veze z usposabljanjem za profesionalni razvoj), boste verjetno težko prodajali eDelavnice v živo, ki se odvijajo sredi tedna dopoldne ob 10. uri – pa če si še tako želite delati v živo in ne želite »reskirati« svojih popoldnevov in večerov.
  • Kaj je najprimernejši format glede na vsebino
    • Če vaša vsebina zajema veliko dela na sebi (na strani udeleženca, jasno), ki terja čas za implementacijo, kontemplacijo … bo format, kjer se oddrdrate v eni uri in nato udeležence prepustite same sebi, naredil vašim udeležencem več škode kot koristi. Ne bo prinesel želenih (obljubljenih) rezultatov in vam, posledično, naredil še poslovno škodo.
  • Kaj je najprimernejši format zame kot izvajalca
    • Če ste ekstrovertirani in vas polni energija pri delu s skupinami, vam bo verjetno precej manj simpatično prodajati spletne tečaje za samostojno učenje kot pa skupinske vodene programe.
    • Ali če morda opravljate neko redno dejavnost, vam bo verjetno dosti težje v svoj čas vpeti še obsežne vodene programe in boste raje posegli po posnetih vsebinah.

To je zgolj nekaj primerov, kaj moramo vzeti v obzir, ko se odločamo za online eduPodjetništvo in primeren poslovni model.

Ne moremo torej kar reči – jaz bom pa p(r)odajal znanje v tem-in-tem formatu (ker je najprimernejši zame), ne da bi ob tem upoštevali še drugih dveh faktorjev: udeležence in njihovih preferenc ter možnosti in pa tipa vsebine.

Poglejmo torej vse tri formate z vidika poslovnega modela

Spletni tečaj(i) za samostojno učenje: prinašajo pasiven dohodek, a jih je treba zgraditi v naprej

To je gotovo eden najbolj priljubljenih formatov za vse, ki želite s svojim znanjem imeti pasiven dohodek. Seveda je ob tem treba biti realen, da pasivni dohodek ne pomeni, da narediš, greš spat in »letijo cekini«, ampak da imaš ob tem tudi dober sistem avtomatizacije ali vsaj dober (beri: strateško zastavljen) marketinški sistem, ki bo skrbel, da se prodaja sploh zgodi. Drugače velja: dokler program prodajate (vi osebno), se program prodaja, drugače se ne …

Druga situacija, ko tak format postane že skoraj nuja v eduBiznisu, pa je za tiste, ki želijo arhivirati svoje znanje ali ki enostavno ne morejo več pokriti potreb trga v živo.

  • Bodisi menjaš področje dela in veš, da še nisi pokril celotnega trga – zakaj bi v tem primeru »puščal denar na mizi«, ko pa lahko svoje znanje arhiviraš v spletnem tečaju in (ob primerni marketinški strategiji) pasivno služiš dalje.
  • Ali pa imaš to srečo, da je potreba trga večja, kot jo lahko pokriješ z drugimi formati. Še zlasti če je tudi vsebina take narave, da je še posebej primerna, da jo lahko ljudje predelujejo sami.

Spletni tečaji za samostojno učenje pa so primerni tudi kot nizkocenovni (ali celo brezplačni) predstavitveni format. Zlasti kadar prodajamo tudi individualne storitve (sem spada tudi coaching) in morda stranke še »tipajo«, kdo smo, kaj delamo, kako delamo. Na tak način jim omogočimo, da nas (na cenovno varen) način spoznajo – kdo smo, kaj jim lahko nudimo …

Podobna je tudi tretja opcija: spletni tečaj, s katerim promoviraš/predstaviš svoj eduBiznis. Zlasti pomembno za vse, ki šele začenjate in si šele ustvarjate ime na trgu. Kaj je boljša strategija kot promovirati svoj eduBiznis na način, ki nam je izobraževalcem blizu – z izobraževanjem o tem, kakšno rešitev ponujamo naši stranki. Običajno v tem primeru govorimo o brezplačniku (freebie, lead magnet) oz. o predstavitvenem promo programu

Lahko pa so posneti spletni tečaji tudi kot dodatek izvedbam v živo (na terenu ali na daljavo). V tem primeru jih lahko uporabljate tudi tisti, ki morda celo sploh ne izvajate izobraževanj preko spleta. Gre enostavno za to, da z njimi

  • Omogočimo pripravo na (e)delavnico v živo
  • Omogočimo dodatno raziskovanje po/med (e)delavnicami v živo

Voden večinoma v živo – eDelavnice v živo: najvišji zneski in veliko angažiranosti v živo, najprej prodaš

Ko je prišla teta korona, se je večina izobraževanj preselila na splet. Še zlasti to velja za izobraževanja, ki jih eduPodjetniki ponujamo/izvajamo v podjetjih, kjer je to še vedno bolj preferiran način izobraževanja zaposlenih.

Vsekakor je ta format tudi najustreznejši za vse, ki sami radi delate na tak način (torej v živo, s skupinami) in kjer so vsebine, ki potrebujejo veliko prakse in hiter feedback (da ste kot spletni edukator na voljo za takojšen feedback).

Ker gre v tem primeru za menjavo »čas za denar« (in ne samo »znanje za denar«), so seveda temu primerni tudi zneski.

»Riziko« pri tovrstnih izvedbah je podoben kot pri klasičnih izobraževanjih: imaš manj fleksibilnosti (vsaj kar se tiče časa), saj moraš biti polno prisoten.

Je pa njihova dodana vrednost v tem, da si udeleženci ponavadi bolj zavzeto vzamejo čas in so z nami v navedenem času … če le naredimo eDelavnice interAktivne in vključujoče ter ne samo v obliki klasičnih enosmernih predavanj.

Kombinacija: posnete vsebine, re-akcija v živo; prva izvedba omogoči snemanje in zagotovi več svobode kasneje

Najprimernejši format za vse, ki cenijo svoj čas, a ne želijo izgubiti občutka, da poučujejo – delajo z osebami v živo, pa so prav gotovo vodene izvedbe, pri katerih je del vsebine posnet v naprej in ga udeleženci programa dobijo dostavljenega v spletni učilnici. Za razliko od spletnega tečaja za samostojno učenje (kjer – kot že ime pove – udeleženec zadevo predeluje sam, brez suporta mentorja/coacha/izobraževalca), je v tej vrsti programov spletni edukator ves čas trajanja programa

Program je torej časovno opredeljen (tako kot pri eDelavnicah v živo) in točno vemo, v katerem obdobju se bo izvajal. In velika prednost je prav v tem, da se lahko izvaja:

  • skupinsko – lahko razpišete program za celotno skupino za določeno obdobje (x tednov/mesecev)
  • individualno – lahko program izvajate tudi z eno samo osebo (prav tako v naprej dogovorjenem obdobju); s primernim orodjem, kot je Teachable Coaching product lahko namreč vaš mentoriranec/klient zadeve opravlja v svojem tempu, vi pa ste mu na voljo za povratno informacijo v roku (recimo) 72 ur po oddani aktivnosti.

Ta(k) format prinaša najboljše rezultate udeležencem – saj so že z samim vstopom v tak (voden) program zavezani, da bojo v tem obdobju delali, vi jih (s pomočjo LMS sistema) lahko »nadzorujete«, ali res delajo ali ne – in tako hitro vskočite, če vidite, da prihaja do kakršnih koli težav, dilem. Prav tako osebno sodelovanje prinese več možnosti, da udeležence usmerjate v smer, ki je za njih ustrezna (zaradi osebnega stika – bodisi prek spletne učilnice ali pa na eDelavnicah v živo, ki so lahko (manjši) del programa – imate vedno lahko možnost, da preverite, če jim podane usmeritve ustrezajo, kaj jim morda ne ustreza itd.)

S poslovnega vidika gledano so uspešni udeleženci – tisti, ki so preDelali program in dejansko usvojili nekaj in naredili nekaj – lahko naša najboljša referenca.

Sam tip programa pa nam, izvajalcem, še vedno prinaša dovolj svobode, saj zaradi vnaprej posnetih vsebin in pripravljenih aktivnosti (ki jih tehnologija še dodatno podpre), ne potrebujemo namenjati časa podajanju vsebine, pač pa bolj suportu, mentorstvu našim udeležencem.

Pa še namig: podobno kot eDelavnice v živo lahko tudi v tem primeru program najprej prodamo in nato sproti – modul za modulom – kreiramo vsebine. Za razliko od spletnih tečajev za samostojno učenje, kjer je pametno imeti vsaj večji delež vsebine posnet v naprej, preden ga sploh prodajamo.  

Spletni izobraževalni program torej začni delati … pri eduBiznis strategiji

Ne glede na to, kateri tip programa se odločimo izvesti (ali kot sama učim v programu Spletni edukator  – lahko celo naredimo en sam program, pa ga prilagodimo na več različic), je vedno najbolj bistvena STRATEGIJA.

V pomoč so ti lahko naslednja vprašanja:

  1. Na kakšen način želim delat? (V živo na daljavo ali čim več asinhrono.)
  2. S kom želim delati? Kdo je torej ciljna skupina? (So to posamezniki, zaposleni v podjetjih, zaposleni/brezposelni …)
  3. Kakšen produkt želiš oblikovati in kakšna bo njegova ponudba? (Program na voljo ves čas, samo v določenih obdobjih, je vezan na določen del leta/sezono …?)
  4. Kako boš zadevo promoviral in prodajal? (Kako bojo potencialne stranke izvedele za program, kje jih boš nagovarjal – kje se nahajajo tvoje potencialne stranke, kako jih boš nagovarjal – kaj jim boš ponudil, da te lahko spoznajo?)
  5. Kako tak program kreirati in katera znanja še potrebuješ, da bo spletni izobraževalni dogodek ali program vrhunski – tako z izobraževalnega kot tudi tehničnega vidika (uporabniške izkušnje)?