Vse, kar potrebuješ znati (narediti), da lahko učinkovito(!) sodobno poučuješ

Je spletno poučevanje zahtevno? Moraš biti hkrati računalničar in izobraževalec? Moraš biti “tehno frik” (tehnološki navdušenec), da lahko sploh poučuješ, svetuješ, coachaš oz. kakor koli že prodajaš svoj know-how tudi online (spletno)?

Ja, dejstvo je, da brez tega, da verjameš, da se da učinkovito(!) poučevati tudi preko spleta, ne gre!

Predpogoji za uspešno koriščenje sodobne tehnologije v eduPodjetništvu

Prvi pogoj je torej, da imaš pozitivno prepričanje o tehnologiji kot orodju, ki te lahko podpre na poti, da dosežeš več (potencialnih) strank, da optimiziraš (prihraniš ali pridobiš) svoj čas in da tako posledično lahko optimiziraš tudi svoj zaslužek (spet – prihraniš na stroških ali povečaš zaslužek).

Ok, verjameš v moč sodobne tehnologije … kaj pa zdaj?

Še ena ovira je lahko (ni pa nujno, da jo imaš), ki jo je potrebno odstraniti – STRAH pred tehologijo.

Sama sem do sedaj izluščila dva najbolj tipična strahova, ki se pojavljata:

  1. strah, da je to težko, da je veliko stvari, ki jih je treba obvladati
  2. in pa strah pred online izpostavljenostjo – nekako v stilu “sedaj pa me bojo vsi videli in vse ostane za večno na internetu” in podobno.

Prvi strah je običajno povezan z neznanjem – tukaj ti v nadaljevanju razložim, kaj točno je res treba znati (narediti), če hočeš uspešno in lahkotno poučevati preko spleta.

Drugi strah pa je povezan s popačeno predstavo o online svetu. Resda je doseg vsebin na spletu lažji, vendar pa samo to, da nekaj objaviš na spletu, še ne pomeni nujno, da se bo to viralno širilo naprej (drugače tudi digitalni marketing ne bi bil tako uspešno tržno področje dandanes!). Tudi to, da če delaš (deloma) online, da potem moraš pa nujno vsakodnevno preko spleta  izpostavljati sebe, svojo družino, iti “v živo” vsak dan in podobno … ni (po mojem mnenju) merilo uspeha. No, da ne bo tale prispevek zašel stran … morda več o tem kdaj drugič.

V tem prispevku pa se osredotočiva predvsem na tisto, kar lahko sam narediš, da bo rokovanje s sodobno tehnologijo v tvojem eduBiznisu prijetnejše in da ti bo res koristilo.     

Torej, ne glede na to ali govoriva o eduBiznisu, kjer skušaš svoja poučevanja čim bolj avtomatizirati (spletni tečaji za samostojno učenje) ali pa govoriva o  vodenem spletnem poučevanju (eDelavnice v živo, daljši vodeni spletni programi) ali kakršna koli kombinacija obojega (na primer mesečni/ naročniški spletni programi), je ključna zgolj in samo ena veščina: spletno spretno eFacilitiranje.

Spletno facilitiranje – digitalno facilitiranje – virtualno facilitiranje … vse to je isti izraz za vodenje, upravljanje, moderiranje (kar je bolj uveljavljen slovenski izraz kot facilitiranje) – a v spletni obliki. 

Če v Google vtipkaš “virtual facilitator” ali pa “virtual facilitation”, boš našel kup zadetkov na to tematiko – od kopice služb na to tematiko, do gore napotkov, kako zaobvladati to umetnost. 

Ok, razumem – ne iščeš nove službe in ne iščeš še ene “umetnosti”, ki bi jo moral obvladati v svojem (edu)podjetništvu. Ti pa želim povedati, da je “virtualna facilitacija” pravzaprav samo skupek vseh veščin, ki ti v sodobnem eduPodjetništvu pridejo lahko zelo prav.

Poglejva podrobneje nekaj primerov, kaj sploh spletno facilitiranje je

Če želiš pripravljati bodisi spletne tečaje, video lekcije ali pa eDelavnice v živo – je fino, da znaš pripraviti prosojnice (in druge materiale), ki so primerni posebej za ekran (aja, pa ne samo za velik računalniški zaslon, temveč tudi za mobilne aparate). Da znaš zastaviti vsebino spletnih izobraževanj tako, da so res transformativne in vodijo k rezultatom. Da znaš (še posebej za spletne tečaje) spisati vsebino tako, da je res zimzelena in je ne snemaš vsake pol leta znova …

Če želiš izvajati spletna srečanja v živo – bodisi sestanke ena na ena s strankami (in tako prihraniti nekaj časa na poti oz. sestanke/ coachinge opravljati tudi ko morda nisi v (domači) pisarni) ali pa skupinska srečanja (eDelavnice) … potem je fino, da znaš tako upravljati tehnično z videokonferenčnimi platformami, kot tudi facilitirati (upravljati in udeležencem olajševati) celoten proces tekom takega srečanja v živo.

Če želiš delati bodisi vodene online programe, ali pa morda upravljati spletne skupnosti … je fino, da imaš tehnično znanje za upravljanje Learning Management Systemov (eAkademij) ter veščine motiviranja, komuniciranja in soDelovanja na daljavo (da lahko učinkovito delamo tudi, ko nismo vsi skupaj).

In nenazadnje, če želiš izkoristiti sodobna orodja tudi v marketinške namene in vse skupaj strateško vpeti v svoj (obstoječi ali novi) eduBiznis … je fino, da poznaš tako osnovna marketinška orodja (osnove digitalnega oglaševanja – fokusirano na online izobraževanja) kot tudi strategije, kako to vse skupaj postaviti, da ima rep in glavo. 

Skratka, če želiš, da ti sodobna orodja res služijo, je k vsemu skupaj smiselno pristopiti malo bolj celostno.

Vendar pa nam spletno facilitiranje ne pride prav le, če delamo online programe 

Ko govorim o spletnem facilitiranju (vodenju online), večinoma to povežem z vodenjem online proramov. Ker je to (po moje) najlažje razumljiva razlaga. Ali pač ne?

Pa je to res samo za tiste, ki želijo delati online programe?

  • Kaj pa če si eduPodjetnik, ki sicer dela “na terenu” (in s tem želi nadaljevati tudi v prihodnje), rad pa bi svoje programe obogatil z dodajanjem vsebine online … da udeležence animiraš z vsebinami tudi med posameznimi srečanji na terenu.
  • Ali pa si svetovalec in sicer delaš s strankami osebno (v živo, bi se reklo), vendar pa bi občasno rad posimpliral življenje sebi (ali stranki) in svetovanje opravil kar na daljavo, a ne bi rad tega delal zgolj preko telefona.
  • Morda pa delaš tudi s kako večjo korporacijo, ki ti je ponudila, da od tebe odkupi vsebine, primerne za online izvedbo. Ti pa ne veš, kje in kako začeti …

Ali pa … kakor koli že … ne gre samo za to, da bi rad naredil svoj online program. Morda želiš znati upravljati in dostavljati učne vsebine na daljavo, morda izvajati srečanja v živo a preko spleta, morda razmišljaš o novih poslovnih sodelovanjih, ki zahtevajo veščine sodobnega prenosa znanja … VSE TO JE SPLETNO FACILITIRANJE!

Facilitiranje pomeni olajševanje, suportiranje procesov (tako, posimplirano povedano) – in v našem primeru dodamo še besedo “spletno”, torej olajševanje, vodenje procesov spletno. Torej ne gre zgolj za snemanje video izobraževanj ali za izvajanje eDelavnic v živo ali za izvajanje online programov, ki so v celoti online.

Gre preprosto za veščine obvladovanja UČNIH/ soDELOvalnih  PROCESOV, ki se odvijajo preko spleta. In verjamem, da vsak eduPodjetnik slej kot prej naleti nekje v svojem eduBiznisu na priložnost, kako zadeve sprocesirati tudi preko spleta.

Kje in kako začeti – lahkotno in brezplačno

Skratka, eFacilitacijo sem sama “zreducirala” na 4 glavna področja:

  1. orodja in tehnike, povezane s pripravo video (torej posnetih) izobraževanj (spletni tečaji, krajša spletna predvanja, video feedbacki, video navodila …)
  2. orodja in tehnike, povezane z izvedbami v živo – predvsem visoko interaktivne delavnice, kjer lahko tudi na daljavo ohranimo vse elemente sodelovanja in aktivnosti
  3. orodja in tehnike, povezane z upravljanjem programov na daljavo (spletne učilnice, spletne akademije in motiviranje, komuniciranje v ‘asinhronih’ izvedbah – torej, ko ne le da smo oddaljeni lokacijsko, ampak tudi nismo vsi skupaj ob istem času)
  4.  orodja in tehnike, povezane z marketingom in prodajo, vezano specifično na eduBiznis (od tega, kako se vskupaj zložiti v “kampanjo”, do tega, kako posimplirati določene procese pri prodaji in marketingu pa še kaj).

 

 

Maruša Jovanović, eLearning eNtuziastka in vodja eDogodek.si

Slika je iz Gerd Altmann from Pixabay