fbpx

Pri delu z eduPodjetniki in spletnimi edukatorji naletim na različno interpretacijo besede “coaching”.

  • Nekateri jo razumejo kot zamenjavo za besedo trening (usposabljanje = treniram, prakticiram neko veščino in pridobim feedback s strani “coacha”).
  • Drugi kot pogovor – ti vprašaš, jaz odgovorim (torej bolj kot neko svetovanje, mentorstvo, kjer te kot “coach” vodim skozi proces, pokažem korake – brez v naprej pripravljenega načrta).
  • Tretji (zlasti tisti, ki so trenirani po standardih raznih coaching organizacij) pa seveda v skladu z definicijo svojega coaching združenja.

Ker – kot lahko razbereš iz zgornjega – obstajajo točne definicije, kaj je trening, kaj svetovanje in kaj mentorstvo, se sama pri svojem delu nagibam k uporabi besede coaching v okviru definicije, kot jo postavljajo različna coaching združenja.

Če dam primer na moji tematiki in v okviru spletnega izobraževanja

Ko mi nekdo reče, da želi narediti spletni tečaj, bi izgledalo takole:

  1. trening (usposabljanje) – pripravim posnet spletni tečaj, Zoom delavnico ali individualni program in stranko peljem od točke A (kjer je zdaj) do točke B – torej do tega, da zna to narediti za vajo (predvsem je poudarek na vaji – treningu)
  2. svetovanje: s stranko se pogovarajam in ugotavljam, kaj že ve, česa ne ve, kaj jo zanima … in ji svetujem, kaj narediti, kako narediti, katera orodja uporabiti …
  3. mentorstvo: stranko peljem osebno (lahko deloma preko posnetih vsebin) individualno ali skupinsko od točke A do B in sem ji pri tem na voljo za usmeritve in feedback (v okviru spletnega izobraževanja bi lahko rekli, da je to spletni tečaj/posnete vsebine + feedback) – poudarek (za razliko od treninga) je na tem, da stvari dejansko izdela, naredi in ne le vadi, trenira
  4. coaching: stranka reče, da bi rada naredila spletni tečaj in ko ga začneva izdelovati (npr. preko treninga, mentorstva) ali ko ji svetujem, kako ga narediti, ugotovim, da ima neke notranje ovire (recimo, ne verjame, da se da uspešno poučevati/učiti na daljavo, meni (beri: ima prepričanje o sebi), da je netehničen tip, ima neke druge notranje “saboterje”, ki jih še ni ozavestila). V tem primeru se postavim v vlogo coacha in jo preko vprašanj in pogovora vodim, da odkriva, kaj se skriva “v ozadju”. In tako postopoma pride do odgovorov na svoje dileme – sama. Torej za razliko od prejšnjih treh točk ji jaz ne razlagam in ne kažem stvari ter je ne učim, kako se nekaj naredi. Moje glavno orodje pri coachingu je torej pogovor skozi vprašanja.

Coaching je torej modaliteta, način, eno od “orodij”, ki jih kot svetovalci, izobraževalci uporabljamo pri svojem delu – nekateri celo nezavedno (brez zavedanja, da v resnici “coachamo”).

Ko postavimo coaching v kontekst t(ak)e definicije, kaj hitro ugotovimo, da je to praktično nemogoče izvesti v posneti obliki. Ker se coaching “zgodi” v odnosu med dvema (ali več) osebami. Ker se interakcija gradi na podlagi predhodnih vprašanj in odgovorov. Ne gre za načrt, scenarij, ki si ga izpišemo na papir – kaj točno bomo rekli, vprašali. Vsaj ne v detajle (vsako vprašanje posebej).

Zato je v resnici tak coaching program izredno težko narediti v neki klasični posneti obliki.

PA VENDAR … če delaš s strankami na določenem področju nekaj let, hitro lahko ugotoviš, da smo si ljudje bolj podobni (kot verjamemo ali mislimo). Jaz rečem – vsi smo pod kožo krvavi in se soočamo s podobnimi vprašanji, dilemami, ovirami na nekem področju.

Zato se da tovrstne vsebine v določeni obliki in meri zapakirati tudi v posneti obliki. Vendar pa je potrebne precej prakse (na svojem strokovnem področju), da lahko sploh naredimo res dober “posnet coaching”. Ob tem je torej treba biti pozoren, da to torej ne more biti nek splošen coaching, ampak coaching na nekem specifičnem strokovnem področju.

Tovrstna vsebina je lahko v naših posnetih spletnih tečajih kot neke vrste dodatek (npr. sama imam cel “coaching modul” v svojem članskem programu Spletni hub za eduPodjetnike, kjer skozi različne tematike od definiranja ciljne skupine, izobraževalne ponudbe, svoje dodane vrednosti peljem eduPodjetnike na pot samospoznavanja in samoraziskovanja).

Še enkrat poudarjam: posnet coaching ne more biti enakovreden in enako izpeljan kot coaching v živo, osebno (vsaj ne brez AI, a pustimo to za kako drugo debato). Je pa lahko dodaten element v naših posnetih programih.

Kategorije: blog